נראה לי שאולי זה המקום שבו אפשר להעלות את השאלה המתבקשת בכלל בעניין התפתחות וגילויים אחרונים של עוד ועוד סוגים של שגעונות והפרעות נפשיות באדם, איפה היו כל המחלות הללו לפני כמה דורות? האם הם היו קיימות אבל אף אחד לא קרא להן בשם כיוון שהן לא הפריעו לאף אחד, ואולי רק לזה שסובל מהן הן הפריעו במידה מסויימת?
אולי אפשר לתלות חלק מההולדה של כל ההפרעות הללו בקדמה הטכנולוגית שבאה לעולם בעשורים האחרונים, קדמה שגורמת לאנשים לצפות במראות נדירים שאולי לא היו זוכים לראות אותם במשך כל חייהם והנה הם מופיעים להם על המסכון של הטלפון החכם ?
או שמא הפתיחות שעולם המערב מביא אתו מעמידה אותנו במצבים בהם אנחנו מוכרחים לתת תשובה מדוייקת והסברים מפורטים לכל דבר ועניין ומעצם הדיוק והעמידה על ההבדלים שבין אדם לחבירו, שגעון אחד למשנהו, הפרעה נפשית כזאת לאחרת, נולדים עוד הגדרות, משלחי- יד ותחומי לימוד ומדע שלא היו קיימים לפני כן.
כתוב בנביא שלימות המשיח תמלא הארץ דעה את השם כמים לים מכסים,
אז אולי אפשר לטעון שכפי שבורא עולם "צמצם" את עם ישראל לעסוק דווקא בתורה,
כך גם אלו שליבם חפץ ומתאווה לשאר מדעים ובמיוחד הגויים אז ניתנת להם האפשרות להכיר את גדולתו של הבורא דרך ההתפעלות מהבריאה על כל גווניה דרך הבחינה של כל המדעים והעניינים הארציים היומיומיים ...
איזה קישור יפה!
חזרתי וקראתי את הפוסט המקורי של ניסים. ממה שאני הבנתי, הוא מעלה בפוסט את השאלה המאתגרת מה גרם לכך שבדור שלנו "כולם במאניה". האם זו התפתחות הטכנולוגיה שמשנה את המוח בדרכים שונות או עיסוק יתר של אנשים בהגדרות ותתי הגדרות והתעמקות בהם. שהרי משכבר הימים אנשים ראו מראות ושמעו קולות, התנ"ך עצמו רצוף בסיפורים שונים על אנשים במצבים שונים של תודעה, רק שפעם התייחסו אליהם שונה. מה היה פסיכיאטר של היום אומר לאברהם אבינו ש"שמע קולות" שאמרו לו להעלות את בנו לעולה? מה הוא היה אומר למשה שקבל את עשרת הדיברות לאחר שהיה על ההר ימים רבים ולא אכל ולא שתה והיה אולי במצב תודעה אחר? וכן הלאה.
את הפיסקה האחרונה של ניסים אני לא בטוחה שהבנתי. אולי היא מתייחסת לכך שעיסוק היתר בהגדרות עשוי להוליך להתבוננות עמוקה יותר והבנה בבחינת "מה רבו מעשייך...", ואולי דווקא אליה אהוד מתייחס בתשובה שלו.
אם הבנתי נכון את ההתייחסת של אהוד - אהוד אומר שלא הטכנולוגיה והמראות המופלאים שהיא מאפשרת או הקצב המהיר שהיא עובדת בו וכו גרמה ליתר מצבי המאניה היום אלא הצימצום וחוסר הפיתוח של המוח בגלל הדגשים של החברה המודרנית, הרציונאלית, המדעית, הקפיטליסטית שאינם מאפשרים פיתוח של המוח למלוא הפוטנציאל התודעתי הריגשי והאמוני. ומרחיקה את האדם מהטבע, והיראה, והאהבה והחיבור המלא לאחר ולאל. כמו הרגליים של הסיניות שקושרים אותן כך שבסופו של דבר הן לא יכולות ללכת. מעניין.
למה הכוונה בשעונים חכמים ואיך זה מתקשר לגלי מוח? הכוונה לביופידבאק?
אתה מדבר על על הגבלה צורנית והצורך בחזרות כדי לעצב תשתית לטרנספורמציה מיסטית.
אבל בספר של גימס על החוויה הדתית לסוגיה הוא מדבר על אנשים שעוברים טרנספורמציה. שממצב של סבל הם עוברים למצב של אחדות עם היקום או עם האל. איך אתה מסביר את זה?
התווך של המצב המיסטי הוא קפיטלסטי מאחר ואנחנו חיים בחברה קפיטליסיטית. אלה הם תנאי המצב- התווך הוא למעשה המציאות בתוכה אנחנו פועלים- דגם הכח שסביבנו. לא ניתן לחרוג ממנו. ישנן חסידיות נניח בבני ברק שמנסים בכול כוחם להמנע ממגע עם התווך אבל זה כמעט בלתי אפשרי- במיוחד לאור התקשורת וכו'. לגבי האפשרות של מצב מיסטי בחברה קפילסטית - לא טענתי את זה. זה יהיה חריף מידי - אלא שמצב מיסטי במיוחד פיתוח מיסטי דורש שחרור המחשבה ושחרור המחשבה דורש הורדת רמת הלחץ מאחר ולחץ מאוד מגביל ומעביר לאוטומטים. בנוסף מח שמתעצב בתנאים של שכר ועונש נוקשים - גמול כספי וכו' יהיה מעוצב צורנית בהתאם לכך ויש מצב שיתקשה יותר לחוות מצב רוחני או מיסטי . זה לא קשור לשינוי אורח חיים זה קשור למהלך כללי יותר. אם זאת ישנן אפשרויות היום כגון כול השעונים החכמים וגלי מח שאני פחות בקיא בהם שיתכן ויכולים לזרז את המהלכים- אלא שהבסיס הוא תרגול ספונטני (באם אין קיצורי דרך ממוחשבים).
לא הבנתי למה התווך של המצב המיסטי הוא קפיטליסטי. אתה מתכוון שלא יכול להיווצר מצב מיסטי בעולם קפיטליסטי? וגם לא הבנתי למה הכוונה שתירגול ספונטאני נוצר ע"י הסוציולוגיה. האם הכוונה שצריך לשנות אורח חיים?
באותו עניין, פיליפ וכסלר מדבר על כך שהעתיד הולך לכיוון של חברה מיסטית. שהבדידות היא כל כך רבה שכתגובת נגד אנשים ילכו לכיוון הפוך, התכוונות לאחר ולצרכיו, עד כדי חיבור שמטשטש את הגבולות בין איש לרעהו. את הריכוז העצמי.
אני חושבת שמה שמראים בפוסטים בניירוטריט הוא שכל האנשים חולקים אותם מנגנונים נפשיים, ובמצבים שונים של החיים מראים מופעים שונים ומגוונים על אותה סקלה. יכול להיות מעניין להבין מה זאת הזיה. ואיך שומעים קולות.